15-umumiy o’rta ta’lim maktabining
matematika o’qituvchisi Anapiyayev Foziljonning
VII-sinfda
Geometriya fanidan qiyin o’zlashtirilgan mavzulardan bir soatlik
dars ishlanmasi
I. Mavzu: Uchburchaklar
tengligining 3- alomati (TTT alomati).
II. Darsning maqsadi:
a) Ta’limiy maqsad:
-Uchburchaklar tengligining
3-alomati haqidagi teoremaning mohiyatini tushuntirish va teoremaning isboti
bilan tanishtirish;
- Uchburchaklar tengligining TTT alomatini masalalar yechishga
qo’llashni namoyish qilish.
b) Tarbiyaviy maqsad: O’quvchi shaxsini kamol toptirish
v ) Rivojlantiruvchi maqsad: O’quvchilarga o’zlashtirilgan nazariy
bilimlarini amaliy masalalar yechishda
qo’llay olish.
Bilimlar:
- Uchburchaklar tengligining TTT alomatini chizma orqali tavsiflash
Ko’nikmalar:
- Uchburchaklar tengligining TTT alomati yordamida masalalar yecha olish
Darsning usuli: Ma’ruza-suhbat.Aralash
III. Darsning jihozi: 1. “VII-sinf Geometriya ” darsligi;
2. Rangli qog’ozlardan qirqib tayyorlangan turli
o’lchamdagi uchburchaklar;
3. Teng uchburchaklar rasmi
chizilgan (1-chizma) plakat –ko’rgazma;
4. Transportir va chizg’ich.
IV. Darsning rejasi:
1. O’tilgan mavzuni takrorlash uchun
5 ta savoldan iborat bo’lgan qisqa test
olaman;
2. O’tilgan mavzu bo’yicha og’zaki
savol-javob o’tkazaman;
3. Yangi darsni bayon qilish.
V. Darsning borishi:
Darsning bosqichlari, foydalanishga tavsiya etiladigan usul va vaqt
taqsimoti
T/R
|
Darsning bosqichlari
|
Foydalanishga tavsiya etiladigan usul
|
Vaqt taqsimoti
|
1
|
Tashkiliy qism
|
|
2
|
2
|
Yangi mavzuni yoritish:
a) mavzuni yoritishga tayyorgarlik;
b) yangi mavzuni yoritish.
|
Savol-javob, ko’rgazma
Ma’ruza
|
15
|
3
|
Yangi mavzuni mustaxkamlash:
a) mashq;
b) xulosa
|
Mustaqil ish, amaliy mashg’ulot
Savol-javob
|
20
|
4
|
Darsga yakun yasash va baholash
|
|
3
|
5
|
Uyga vazifa
|
|
5
|
VI. Darsning tafsilotlari:
1. Yangi mavzuni yoritishga
tayyorgarlik: Yangi dars mavzusi doskaga yozilib, oldindan tayyorlab
qo’yilgan uchburchaklar bir-biri bilan ustma-ust qo’yilib, bir-biriga teng
bo’lgan bir nechta uchburchaklarni o’quvchilrga ko’rsatib , tanlab olinadi va
ko’rgazma sifatida doskaga osib qo’yiladi.
2. Yangi mavzuni yoritish:
Uchburchaklar tengligi ta’rifi va uchburchaklar tengligining TBT va BTB
alomatlari eslatiladi. O’quvchilardan ta’rif va teorema nima ekanligi
so’raladi. So’ng, bu darsda uchburchaklar tengligining yana bir alomati
haqidagi teorema isbotlanishi aytiladi.
“Uchburchaklarning tenglik
alomatlari” deb nom olgan teoremalar uchburchak tomonlari va burchaklarining
ayrimlarini solishtirish yetarli ekanligini ko’rsatishi eslatiladi. Doskada
ixtiyoriy uchburchak chizilib, uning uchta tomoniga qilib ikkinchi uchburchak
yasab, ularning tengligi ko’rsatiladi. Bu “ uchburchaklarning uchta tomonlari
tengligiga ko’ra tengligi haqidagi teorema” , ya’ni uchburchaklar tengligining
TTT alomati haqidagi teorema ekanligi aytib o’tiladi va teorema isbotlanadi.
3. Yangi mavzuni
mustaxkamlash:
- darsni mustaxkamlash maqsadida o’quvchilardan qanday uchburchaklar
teng deyilishi, TTT alomati va bu alomatda uchburchaklar tengligi qanday
elementlar bo’yicha aniqlanishi so’raladi;
- darslikda yechib ko’rsatilgan masala mavzuni mustaxkamlashga asos
bo’ladi;
- 3- va 5- masalalar sinfdagi ikki qatordagi o’tirgan guruhlar uchun
mustaqil ish sifatida beriladi.
Javoblar doskada
birgalikda tahlil qilinadi.
4. Darsga yakun yasash va
baholash:
Darsga yakun yasash 1-2- savollar asosida amalga oshiriladi. TTT alomat
ifodasini yana bir marta takrorlanadi. Uchburchaklar tengligining uchta
alomatlari birin-ketin takrorlanadi.
5. Uyga vazifa:
- uchburchaklar tengligining TTT alomati va uning isbotini o’rganish;
- 4-, 7- masalalar
Комментариев нет:
Отправить комментарий