суббота, 21 июня 2014 г.

15-umumiy o’rta ta’lim maktabining matematika o’qituvchisi Anapiyayev Foziljonning
 III-chorak yakuni bo’yicha VI-sinfda  Matematika fanidan qiyin o’zlashtirilgan mavzulardan bir soatlik
 dars ishlanmasi

I. Mavzu: Proporsiya.
II. Darsning maqsadi:
 a) Ta’limiy maqsad: O’quvchilarni proporsiya va uning asosoy xosasini  o’rgatish.
b) Tarbiyaviy maqsad. O’quvchi shaxsini kamol toptirish
v ) Rivojlantiruvchi maqsad: O’quvchilarni nisbatlar haqidagi olgan bilimlarini rivojlantirish.
Darsning usuli: Ma’ruza-suhbat. Aralash

 III. Darsning jihozi: 1. “VI-sinf matematika ” darsligi.
                                 2.   Ko’rgazmali qurollar,tarqatma materiallar , bo’r va yozuv taxtasi.
                                 
IV. Darsning rejasi:
1.O’tilgan mavzuni takrorlash uchun 5 ta  savoldan iborat bo’lgan qisqa test olaman;
2. Yangi darsni bayon qilish..

V. Darsning borishi: a) Tashkiliy davr. O’quvchilarning davomatini aniqlab ,sinf va o’quvchilar
                                      tozaligiga e’tibor beriladi;
                                 b) O’tilgan mavzuni takrorlash uchun tarqatma materialdan foydalanaman.
                                 v) Yangi mavzuni tafsilotlari
O’tilgan mavzuni takrorlash uchun 5 ta savoldan iborat qisqa test olib o’quvchilar yordamida uni tekshirib chiqaman .
Mavzuni o’rganish natijasida o’quvchilar egallashlari lozim bo’lgan bilimlar:
- proporsiya ta’rifini;
- proporsiyaning hadlari nimaligini;
- proporsiyaning asosiy xosasasini bilish.
Ko’nikmalar:
- berilgan to’rtta sondan proporsiya tuza  olish;
- proporsiyaning noma’lum hadini topa olish

Yangi mavzuni bayoni:

T/R
Darsning bosqichlari
Foydalanishga tavsiya etiladigan usul
Vaqt taqsimoti
(min)
1
Tashkiliy qism

2
2
Yangi mavzuni yoritish:
a) mavzuni yoritishga tayyorgarlik va motivatsiya
b) yangi mavzuni yoritish;

Savol-javob

Ma’ruza
15
3
Yangi mavzuni mustaxkamlash:
a)      guruhlarda ishlash;
b)      b) xulosa;
c)      d) yakka tartibdagi mustaqil ish.

Guruhlarda ishlash
Aqliy hujum
Mustaqil ish
20
4
Darsga yakun yasash va baholash

3
5
Uyga vazifa

5
Ikki nisbatning tengligi proporsiya deyiladi.
 tenglik proporsiyadir. Uni 4:5=8:10 deb yozsa ham bo’ladi. Bundan 4.10=5.8, ya’ni 40=40 tenglikni olamiz. 5 va 8 sonlari proporsiyaning o’rta hadlari, 4 va 10 sonlari esa uning chetki hadlari deyiladi.
Umuman, a:b=c:d proporsiya uchun a.d=b.c tenglik o’rinli.
Aksincha , a,b,c va d nolga teng bo’lmagan sonlar bo’lib,  ular uchun a.d=b.c tenglik o’rinli bo’lsa, bundan a:b=c:d tenglik kelib chiqadi, ya’ni a,b,c va d sonlar proporsiyani tashkil qiladi.
a:b=c:d   Proporsiyaning o’rta hadlari ko’paytmasi uning chetki hadlari ko’paytmasiga teng.
1-misol. 3:5=9:15 proporsiyaning chetki hadlari 3 va 15, o’rta hadlari esa 5 va 9 dir.Chetki hadlari ko’paytmasi 3.15=45; o’rta hadlari ko’paytmasi 5.9=45; bundan , 45=45, demak, proporsiyaning chetki hadlari ko’paytmasi o’rta hadlari ko’paytmasiga teng.
2-misol. 8,7,14,16 sonlari proporsiya tashkil qiladimi?
Yechish. 7.16=8.14 bo’lgani uchun berilgan sonlar proporsiya tashkil qiladi.7:8=14:16
Javob: ha, proporsiya tashkil qiladi.
3-misol. 1,2,3,4 sonlari proporsiya tashkil qiladimi?
Yechish. 1.3    bo’lgani uchun berilgan sonlar proporsiya tashkil qilmaydi.
Javob: proporsiya tashkil qilmaydi
4-misol. X:6=2:3 proporsiyaning noma’lum hadini toping.
Yechish. Proporsiyaning asosiy xossasiga muvofiq , 3x=6.2,   3x=12,   x=4
Javob: x=4
Proporsiyaning noma’lum hadini topish, odatda , proporsiyani yechish deyiladi.
VI. Darsni mustaxkamlash.
Sinfda 601-613 -mashqlar yechiladi
VII. Darsni yakunlash
-O’qituvchi o’quvchilar bajargan mashqlar bo’yicha o’z xulosamni  bildiraman.
-Darsda faol ishtirok etgan o’quvchilar rag’batlantiriladi, tegishli ballar qo’yiladi
VIII. Uyga vazifa.

621-635 - mashqlarni bajarib kelish.

Комментариев нет:

Отправить комментарий